BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

Monday, November 23, 2009

KECERDASAN IQ-Sejarah

Sejarah

Ahli psikologi Jerman William Stern memformulasikan definisi asas IQ pada tahun 1912 apabila beliau mendefinisikan darjah kecerdasan sebagai nisbah anggaran "umur mental" dan "umur kronologi sebenar":

100 x (mental age/chronological age)

Contohnya, jika seorang budak lelaki berumur 10 tahun mempunyai kapasiti intelek seperti budak berusia 13 tahun, nilai IQnya ialah 130 (100×13/10).

Semasa ujian, tugasan dibahagikan mengikut umur individu yang secara lazimnya mampu menyelesaikan tugasan itu.. Umur mental kemudiannya ditentukan pada dasar tugasan paling rumit yang berjaya diselesaikan oleh individu yang diuji.

Nilai IQ pada julat 90 hingga 110 dianggap biasa.

Namun, persamaan Stern, hanya boleh digunakan terhadap kanak-kanak. Bagi orang dewasa, satu persamaan lain, yang dikenali sebagai IQ lencongan, digunakan untuk membandingkan tahap keupayaan mental seseorang dengan tahap min populasi. Kira-kira 50% populasi mempunyai nilai IQ biasa (iaitu 90–110). Secara kasar, 13% dari populasi termasuk dalam nilai 110 dan 139 dan 1.5% penduduk di dunia mempunyai nilai IQ tahap genius. Kecerdasan rendah terletak dalam julat nilai 80-89. Nilai di bawah 70 menunjukkan, dengan turutan yang betul, -bodoh-, tolol dan tongong. Orang bodoh boleh diajar dan dilatih; tolol boleh dilatih manakala tongong tidak boleh diajar atau dilatih. Walaupun anda mempunyai sedikit kebijaksanaan, ia tak semestinya memainkan peranan penting dalam hidup anda. Pekerja kolar biru contohnya, mugnkin mempunyai nilai IQ melebihi 125.

Pengukuran IQ telah berkembang pesat dan ujian IQ paling tepat ialah ujian ini, yang telah diperkenalkan kepada anda. Namun, memandangkan ada beberapa perkara yang masih belum berubah, jangan terkejut sekiranya dalam ujian ini anda diminta memberikan umur anda. Ini untuk memastikan nilai keputusan adalah setepat yang boleh. Selamat berjaya!

0 comments: